Självförtroende

 

Är självförtroendet så dåligt att vi inte vågar tro att vi klarar av det vi har framför oss?

 

Man får hela tiden höra från föräldrar, skolan och mer framgångsrika människor att man måste våga tro mer på sig själv, våga tro på att man klarar av något.

Kan säga att jag själv har en brist på självförtroende. Jag jobbar på det och det har blivit bättre med åren, men jag har fortfarande en stor bit kvar. Förstår inte varför man inte kan tro på sig själv, varför ska det vara så svårt? 

 

Om man t.ex. säger att man inte kommer att klara av en "grej" och sen när man väl gör grejen och inte klarar det så känns det bättre, för att man kan säga ”jaa vad var det jag sa, jag sa ju att det inte skulle gå”. Om man då innan hade tänk ”jag klarar det här, jag fixar det här” och sedan visar det sig att man inte klarade det då blir man besviken. Vi är rädda för att misslyckas och för vad människor i omgivningen ska tycka & tänka.

 

Att vara negativ och trycka ner sig själv, tror jag kan försämra våra chanser att lyckas. Varför ska någon annan tro på dig om du inte tror på dig själv? Tänk om alla istället vågade tro på sig själva och inte var rädda för vad andra ska tycka och tänka, jag menar vad spelar det egentligen för roll?

 

 
 
 
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback